base_tutorial/8-ubuntu/setfacl-setFileAccessToUser.md
2025-04-09 10:48:22 +03:30

100 lines
2.2 KiB
Markdown
Raw Blame History

This file contains ambiguous Unicode characters

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

<div align="justify" dir="rtl">
<p align="center" dir="rtl">بسم الله الرحمن الرحیم</p>
### استفاده از setfacl برای تنظیم دسترسی خاصِ کاربر خاص و پوشه و فایل خاص:
### نصب acl در اوبونتو:
<div align="left" dir="ltr">
```r
apt-get install acl
```
</div>
### دستور زیر تمامی دسترسی ها را لیست می کند:
<div align="left" dir="ltr">
```
ls -lR
```
### توضیح:
| Option | Description |
| ----- | ---------------------------------------------------- |
| ls: | این دستور تمام محتویات دایرکتوری فعلی را فهرست می کند. |
| -lR: | این گزینه تمام محتویات دایرکتوری و زیر شاخه فعلی را با اندازه، اطلاعات مجوز، اطلاعات مالک، اطلاعات گروه، زمان آخرین تغییر و غیره لیست می کند.|
</div>
کاربر faru5903 هیچ دسترسی به پوشه و زیر شاخه های /home/folder ندارد
<div align="center" dir="ltr">
| Option | Description |
| ------ | ----------- |
| (r) | Read |
| (w) | Write |
| (x) | Execute |
</div>
<div align="left" dir="ltr">
```
sudo setfacl -R -m u:faru5903:--- /home/folder
```
</div>
کاربر faru5903 همه دسترسی ها(خواندن و نوشتن و اجرا) به پوشه و زیر شاخه های /home/folder دارد
<div align="left" dir="ltr">
```
sudo setfacl -R -m u:faru5903:rwx /home/folder
```
</div>
کاربر faru5903 دسترسی فقط خواندن به پوشه و زیر شاخه های /home/folder دارد
<div align="left" dir="ltr">
```
sudo setfacl -R -m u:faru5903:r /home/folder
```
</div>
کاربر faru5903 دسترسی فقط اجرا به پوشه و زیر شاخه های /home/folder دارد
<div align="left" dir="ltr">
```
sudo setfacl -R -m u:faru5903:x /home/folder
```
</div>
کاربر faru5903 دسترسی فقط نوشتن به پوشه و زیر شاخه های /home/folder دارد
<div align="left" dir="ltr">
```
sudo setfacl -R -m u:faru5903:w /home/folder
```
</div>
<p align="center" dir="rtl">صلوات</p>
</div>